Facebook Oldal VS. Weboldal

Biztos benned is felvetődött a kérdés, hogy a Facebook oldalt vagy Weboldalt üzemeltess inkább. A válasz és talán a kérdés is szerintem sokkal árnyaltabb annál, hogy ilyen egyértelműen lesarkítsuk ezt a dilemmát.

Tömören a válasz: Mindkettőt.

Részletesebben:

Közösségi Média

Abban biztosan te is egyetértesz, hogy manapság a Facebook egyszerűen kikerülhetetlen, az emberek napi rutinjába teljesen beépült a közösségi média. Itt beszélgetnek, osztanak meg képeket, szerveznek eseményeket, tájékozódnak és lassan szórakoznak is, gyakorlatilag mindent ezen a helyen intéznek.

Jogosan merülhet fel benned, hogy ha az emberek a napjukból nem kevés időt töltenek a posztok nézegetésével akkor a te cégednek is jelen kellene lennie a Facebookon, hogy innen is vevőket szerezhess. Eddig a gondolat meneted hibátlan, ám sokan elkövetik azt a hibát, hogy csak a Facebookra alapozzák a teljes webes jelenlétüket. Ez 1-2 éve még működött is amikor még a Facebook viszonylag újdonságnak számított, kevesebb volt a mindenféle oldal és ami a legfontosabb, hogy ha kitettél valamit az üzenőfalra az mindenféle korlátozás nélkül mindenki számára megjelent.

Manapság az első számú ok amiért a cégek kezdenek elfordulni, de legalábbis visszább venni a Facebookos tevékenységüktől, az hogy a posztjaikat kevesen látják és ezáltal az interakció is kevesebb. Ez a korlátozás odáig “fajult“, hogy ha kitesznek bármit is az oldalra azt a kedvelőiknek csak pár százaléka látja. Természetesen van rá mód, hogy több emberhez is eljuttasd a mondókád, mégpedig a fizetett hirdetés. Minél több pénzt fizetsz egy hirdetésre annál többen fogják látni a posztodat.

Most azt gondolhatod, hogy rendben majd meghirdetsz minden posztot. Ám arra kérlek, hogy ezt egy kicsit gondold át! Segítek egy lesarkított példával és egy kis matekkal is: Tegyük fel, hogy kiteszel napi 3 posztot, hogy pörögjön is az oldal. Az egy hónapban kb. 90 poszt. Ahhoz, hogy egy meghirdetett bejegyzés valami eredményt érjen el kb. 2000Ft-ot rá kell szánnod. Ezt 90-el megszorozva havi 180.000Ft-ot kapunk ami könnyen lehet, hogy az egyik alkalmazottad havi bére. Ez egy évre vetítve már 2.160.000Ft. Emellé, jön még az is, hogy Facebookon nem lehet direktben értékesíteni, mert a felhasználók könnyen letilthatnak. A Facebookra elsősorban szórakozni járnak az emberek ezért csak a könnyedebb hangvételű bejegyzések jöhetnek szóba.

Félreértés ne essék nem a Facebookról szeretnél lebeszélni vagy a hirdetésekről. Sőt! Jó dolog közösségi média és a sok benne a lehetőség is, de ugyanilyen sok benne korlátozás és a megkötés is. A helyén kell kezelni és nem szabad csak erre támaszkodni, mert könnyen kellemetlen meglepetések érhetik az embert. Forgalom terelésre és vevőkörrel való szabadabb hangvételű kapcsolat tartásra tökéletes. A közvetlen értékesítésre megoldás a: Saját Média.

Saját Média

Kanyarodjunk vissza kicsit ahhoz a 180.000Ft-hoz! Ebből a pénzből már készíttethetsz magadnak egy olyan weboldalt, ahol korlátlanul elérheted a célcsoportodat folyamatosan frissülő és új tartalommal valamint bemutathatod és eladhatod számukra a termékedet vagy szolgáltatásod. Ebből az összegből már nem csak a weboldal elkészítése jön ki hanem az is, hogy megállapodsz egy szövegíró céggel amelyik elkészíti az oldal teljes szövegezését úgy, hogy az az értékesítést segítse. És ha sikerül jó áron elkészíttetned a weboldalad akkor még arra is maradhat keret, hogy a szövegíró céggel pár hónapra megállapodjatok arról, hogy ők készítsék számodra a rendszeres és új tartalmakat.  Ne feledd, egy weboldal akkor is nyitva van és pénzt termelhet számodra amikor te éppen alszol vagy akár szabadságon vagy.

Most biztos azt kérdezed, hogy mi legyen az a rendszeresen frissülő tartalom. A legegyszerűbb mód erre a ‘Céges Blog’. Nem kell feltétlen külsős céggel íratni a bejegyzéseket ez csak egy lehetőség, ha átmenetileg nem jönne az ihlet, vagy olyan időszak van a cég életében amikor hírtelen nincs rá megfelelő ember vagy idő. De a legjobb mindenképpen az lenne ha te írnád a bejegyzéseket, mint a cég vezetője, de alkalmanként valamelyik alkalmazottad is írhat a saját szakterületéről. A legalkalmasabbak ebből a szempontból azok a munkatársak akik napiszinten találkoznak a vevőkkel vagy ügyfelekkel így gyakrabban találkoznak az ő problémáikkal is. A Céges Blog másik előnye, hogy az internetes keresőkben előrébb kerülsz akár úgy is, hogy 1-1 bejegyzést néhány kulcsszó köré építesz fel. És a másik fontos dolog, hogy az olvasók szemében a területed szakértőjévé fogsz válni és így gyakrabban fognak visszatérni a weboldalra. Ez az egyik legnagyobb különbség a Facebook oldal és egy Weboldal közt.

Gondolj csak bele, te hányszor kerestél rá egy oldalra a Facebookon, hogy utána megnéshesd, hogy milyen tartalom van rajta? Szerinem nem sokszor. És egy weboldalra? Biztos van pár olyan weboldal, blog vagy hírportál amit rendszeresen vagy akár napi szinten megnézel a számodra érdekes tartalom miatt. Most képzeld el, hogy a te Céges Blogod is lehet ilyen, ahova napi vagy heti szinten visszajárnak az emberek, mert számukra érdekes az a tartalom amit adsz nekik. Emellett a saját weboldaladra olyan tartalmat teszel amilyet csak szeretnél és utána azt jobban is tudod kontrolláni ha engedélyezed a hozzászólásokat a bejegyzések alatt. És miért is ne engedélyeznéd? Hiszen azzal is növelheted a visszatérők számát és tarthatod a kapcsolatot a látogatókkal. Emelett az egész oldal kinézetét és elrendezését egyedire szabhatod és bármikor át is rendezheted, míg egy Facebook oldalon ugyanazt kapod amit bárki más is. Arról pedig ne feledkezzünk meg, hogy a weboldaladon lévő tartalom sokkal könnyebben visszakereshető és archivumba rendezhető dátum és címkék alapján valamint egy jól strukturált menüvel könnyen használható is lesz. Míg egy Facebook oldalon ezekre semmilyen lehetőség sincs.

Összegzés

Ahogy a bevezetőben is megírtam a válasz elég árnyalt ebben a kérdésben és szerintem nem is lehet az egyik vagy másik lehetőség mellett kizárólagossággal dönteni. Az én véleményen az, hogy mindkettő más célra alkalmas igazán, de egymást kiegészítve lehet igazán kiaknázni egy Facebook oldal vagy egy weboldal közös lehetőségeit. Ezért nem szabad elhanyagolni egyiket sem, mert a Facebookról a könnyedebb hangvétellel tuddod átterelni a felhasználókat a weboldaladra, ahol már jobban ki tudod bontakoztatni azokat a szakmai képességeid amikben igazán jó vagy és előtérbe helyezni a terméked vagy szolgáltatásod.