Egy jól konvertáló weboldal elengedhetetlen az online üzleti sikerekhez. Ha azt szeretnéd, hogy az online jelenléted hatékony legyen, akkor nem elegendő csak a weboldal megjelenésére fókuszálnod (“legyen szép, dizájnos”): a siker kulcsa az oldalad felhasználóbarát és keresőoptimalizált kialakítása. Az alábbiakban összegyűjtöttünk 10 tippet, melyek segítenek növelni a felhasználói elköteleződést, és több eladást generálnak.
1. Egy átgondolt, megtervezett honlap több konverziót eredményez
A legfontosabb az első benyomás. Amikor valaki meglátogatja a weboldalad, akkor egy egyszerű, tiszta, átlátható struktúrát kell, hogy lásson. Egy strukturált honlapon a felhasználó könnyen megtalálja, amit keres, hisz az oldal struktúrája végigviszi őt egy értékesítési folyamaton. Egy egyszerűbb, letisztult design több bevételt hozhat, mert nincsenek zavaró vagy felesleges elemek, melyek elvonhatnák a vásárló figyelmét az elsődleges céljáról: a vásárlásról.
Mi, a BB Web csapata épp ezért nem csak egyszerűen weboldalakat készítünk, hanem a fejlesztést minden esetben megelőzi egy alapos konzultáció és stratégiai tervezés. Ügyfeleinkkel akár több órát azzal töltünk, hogy meghatározzuk a kínált termék vagy szolgáltatás pozícióját, USP-jét (hogy mitől lesz egyedi az a termék vagy szolgáltatás), és megtervezzük a vásárlói életutat is. A fejlesztési fázisban ezen célok mentén építjük fel a weboldalt, amely gyakorlatilag kézen fogva vezeti a vásárlód az első másodperctől kezdve egészen az utolsó konverzióig.
2. A felhasználói élmény (UX) tervezése
A felhasználói élmény (angolul user experience, röviden UX) az egyik legfontosabb szempont a weboldal tervezésénél, hiszen ez fogja meghatározni azt, hogy a leendő vásárlód elindítja-e és végigviszi-e a vásárlási folyamatot, vagy sem. Magyarán ha jól konvertáló weboldalt szeretnél, a UX tervezése elengedhetetlen. Felhasználói élmény alatt értünk minden olyan tapasztalatot, amit az oldaláltogatód átél, miután a weboldaladra navigál, például egyértelműen kiderül-e számára, hogy mivel foglalkozik a céged, vagy hogy mennyire könnyen tudja veled felvenni a kapcsolatot.
Éppen ezért a felhasználói élmény tervezése során azt tartjuk szem előtt, hogy a weboldalad könnyen navigálható legyen, és a vásárlási folyamat az oldalra érkezés után egyszerűen, minél kevesebb lépésből valósulhasson meg. Ennek egyik kritériuma, hogy az oldalad gyorsan betöltsön, és alkalmazkodjon az okostelefonokhoz, tabletekhez (azaz reszponzív legyen), mivel az online vásárlások egyre nagyobb százaléka mobiltelefonon, táblagépen keresztül történik.
3. A SEO-optimalizálás a kiváló konverzió alapja
A SEO (keresőoptimalizálás) segít abban, hogy az oldalad a Google keresőben minél előrébb, akár a keresési lista elején jelenjen meg. A keresőoptimalizált tartalmak nagyobb organikus elérést, és ezáltal forgalmat eredményeznek külön marketing költség nélkül.
A SEO egyik alappillére a kulcsszókutatás. Minden általunk készített weboldal szövege ebből indul ki, és ennek mentén építjük fel a teljes weboldal-struktúrát. Azok számára, akik szeretnének blogolni, a folyamatos SEO együttműködést javasoljuk, ezzel ugyanis akár egy éven belül a találati lista elejére kerülhetsz. A SEO-zott blog posztok a terméked, szolgáltatásod szempontjából releváns kulcsszavakat tartalmazzák, amiket a keresőrobotok beolvasnak. Így egy jól SEO-zott weboldal egy Google-ban indított keresésnél akár az elsők között is meg tud jelenni a keresési listában.
4. A tartalommarketing hatékonyan kovertál
A tartalommarketing (content marketing) az a folyamat, amely során értékes, releváns és hasznos tartalmakat készítesz és osztasz meg egy vagy több célcsoportod számára, hogy vonzóbbá tedd számukra egy adott terméked vagy szolgáltatásod, és ezzel elősegítsd a vásárlási döntést.
A tartalommarketing azon alapul, hogy a felhasználók hajlamosak többet költeni azokra a termékekre vagy szolgáltatásokra, amiről többet tudnak és pozitív véleménnyel vannak. Az értékes és hasznos tartalmak készítése és megosztása lehetővé teszi a vállalkozásod számára, hogy kapcsolatot építs fel a célcsoportoddal, megerősítsd a márkád hitelességét, és több elérést érj el online.
A tartalommarketing többféle formában is megjelenhet, például blogbejegyzések, videók, infografikák, e-könyvek, podcastok és a közösségi médiában megosztott tartalmak formájában. Ezeket adhatod ingyenesen, például email címért cserébe, vagy akár fizetős formában is.
5. Könnyű navigáció
Ahhoz, hogy a látogatók könnyen és gyorsan megtalálják azt, amit keresnek a weboldaladon, az oldal navigációjának egyszerűnek és világosnak kell lennie. Ehhez könnyen értelmezhető menüket és almenüket használunk. Fontos, hogy a látogatód másodpercek alatt át tudják tekinteni az oldalad, és bárhonnan vissza tudjanak térni a főoldalra egyetlen kattintással. Éppen ezért a weboldalak kialakításakor ügyelünk arra, hogy a navigáció jól látható és könnyen értelmezhető legyen bárki számára.
6. A CTA gombok használata
A weboldalon megfelelően elhelyezett, cselekvésre és vásárlásra ösztönző gombok az úgynevezett CTA-k. Ezek a gombok lehetővé teszik, hogy az oldallátogatóid azonnal reagálni tudjanak az ajánlatodra például kosárba helyezéssel vagy ajánlatkéréssel. A másodlagos CTA-k egyéb dolgokra hívják fel a figyelmet, például egy blog poszt elolvasására, regisztrációra, vagy feliratkozásra.
Egy jól konvertáló weboldalon a gombok elhelyezésekor ügyelünk arra, hogy a leendő vásárlók könnyen észrevegyék azokat, ezért a weboldal több pontján is jól látható CTA-kat helyezünk el. A direkt CTA-k (amik már a végső koncerzióra ösztönöznek) mindig szembetűnőek, szinte leugranak a képernyőről, szövegezésük pedig cselekvésre ösztönzi az olvasót.
7. A megfelelő árazás
A megfelelő árazási stratégia szintén kulcsfontosságú a vásárlás ösztönzésében és az elköteleződés szintjének növelésében. Mondanunk sem kell, de áraidnak versenyképesnek kell lenniük a piacon, és tükrözniük kell az általad kínált termék vagy szolgáltatás értékét. Egy jól pozícionált termék és a megfelelő árazás eredményeképpen a potenciális vevőket fogod tudni elérni, nem pedig azokat, akik kívül esnek a célközönségeden (pl. az “olcsó jánosok”).
8. A bizalom kialakítása
Fontos, hogy a weboldalad megbízható és biztonságos legyen. És hogy mitől fog megbízni benned egy teljesen új oldallátogató? Ha olvas véleméyneket rólad! Éppen ezért kulcsfontosságú, hogy a vásárlást követően mindig kérj véleményt az ügyfelidtől, válaszukat pedig több platformon is megjelenítsd.
Gondolj csak bele, te kitől vásárolnál szívesen? Egy új üzlettől, akiről két 5 csillagos értékelés érkezett eddig, vagy egy öreg motorostól, akinek csak 4,8 az értékelése, viszont az 1500 vásárlói vélemény alapján alakult ki? Amennyiben webshopot üzemeltetsz, érdemes termékszintű értékelést alkalmazni, azaz minden egyes terméket külön-külön értékelhetnek a vásárlók. Ezen kívül természetesen alkalmazhatsz egy webshop-szintű értékelést is, ahol olyan jellemzőkről is kérheted a visszajelzést, mint például az ügyfélszolgálat segítőkészsége, vagy a szállítás gyorsasága.
9. A konverzió mérésének jelentősége
Konverziónak hívjuk azt a pontot, amikor a weboldallátogatód elvégez egy általad kívánt cselekvést, például feliratkozik, több információt kér, vásárol, stb. Ennek mérésén keresztül információhoz juthatsz arról, hogy hogyan lépnek kapcsolatba a látogatóid a weboldaladdal, és hogyan válnak vásárlóvá. Az analitika segítségével kielemezheted a látogatók magatartását, így megtudhatod, hogy átlagosan mennyi ideig tartózkodik valaki a weboldaladon, mekkora a vásárlás nélküli elhagyási arány.
Az analitika segít neked abban is, hogy hol és hogyan kell a weboldalon javítani, fejleszteni, hogy még jobb eredményeket tudj elérni. Ha például azt látod a Google analitikából, hogy az egyik terméked aloldalának szignifikánsan alacsonyabb a látogatottsága a többihez képest, akkor érdemes megvizsgálni azt a termék aloldalt, hogy miben tér el a többitől? Nem elég hosszú a termékleírás? Nincsenek benne a megfelelő kulcsszavak? Nem egyértelmű a CTA, vagy szét van esve az aloldal? Ezen információk birtokában segíteni tudunk ügyfeleinknek az oldalak optimalizálásában.
10. A folyamatos fejlesztés fontossága
Az online világ folyamatosan változik, átalakul. A weboldaladnak is állandóan fejlődnie kell ahhoz, hogy a látogatóid, vásárlóid számára vonzó maradjon. Az oldaladdal kapcsolatos visszajelzéseket, véleményeket, észrevételeket érdemes folyamatosan nyomon követni, és reagálni rájuk. Az új trendek, technológiák és fejlesztések követése, valamint a weboldalad rendszeres karbantartása segít abban, hogy az oldalad folyamatosan naprakész és vonzó legyen a látogatók számára.
Ahogy egy-egy reklámnak vagy márkának, úgy a weboldalaknak is van egy élettartama. Jelenleg nagyjából 3-5 év kell ahhoz, hogy egy weboldal megjelenésben vagy funkcióban elavulttá váljon. Ezt az 5 évet saját tapasztalatainkra alapozva határoztuk meg: ügyfeleink maximum 5 éven belül szoktak újra felkeresni minket azzal, hogy ideje új arculatot, új funkciókat, egyéb ráncfelvarrást végezni az oldalukon. Ez nem azt jelenti, hogy 5 év után nem működik a weboldal – egyáltalán nem. Ez azt jelenti, hogy fejlődött az ügyfél márkája, cége, és szeretné, ha weboldala lekövetné ezt a fejlődést.
Összességében elmondható, hogy kulcsfontosságú egy jól konvertáló weboldal létrehozása ahhoz, hogy növeld az oldaláltogatóid elköteleződését és az eladásaid számát. A weboldaladnak átgondoltnak, megtervezettnek, könnyen kezelhetőnek, SEO-optimalizáltnak és keresőbarátnak kell lennie. Az áraidnak versenyképesnek kell lenniük, és ehhez a terméked, szolgáltatásod jól kell pozícionálni. Fontos, hogy a weboldalad biztonságos és megbízható legyen. Kulcsfontosságú a folyamatos fejlesztés, a trendek, új technológiák, követése, és a vásárlói visszajelzések, vélemények felhasználása. Abban a pillanatban, hogy létrehozunk neked egy olyan weboldalt, ami teljesíti ezeket az elvárásokat, akkor jelentős üzleti áttörést és növekedést érhetsz el az online jelenléten keresztül.